I år har vi hatt fokus på barnehagene. Barnehagene er en av de viktigste arenaene i samfunnet for å fremme helse og trivsel. Her har man en unik mulighet til å forebygge uheldige samspillsmønstre helt fra startfasen. Dette krever voksne som er påskrudde, som kan observere og som vet hva de skal se etter. Forskning viser sammenheng mellom frafall i videregående skole og mobbing i barnehagen. (I.Lund 2012) Det noen av elevene som hadde falt ut av videregående svarte da de ble spurt var: «De voksne i barnehagen så bare forbi.» Undersøkelser viser at de barnehagene som arbeider langsiktig og systematisk med psykososiale forhold, er de barnehagene som lykkes best med å få til et inkluderende leke- og læringsmiljø.
Tidligere i år har vi besøkt barnehagene i Sørfold, Saltdal, Fauske og Beiarn. For tiden jobber vi ut mot barnehagene i Bodø. Her har vi møter med pedagogene. I disse møtene legger vi opp til å gi veiledning og råd på §12. Vi gir også litt faglig påfyll på temaet mobbing i barnehagen. Målet med møtene er:
- Fokus på det psykososiale miljøet for barn i barnehagene, og viktigheten av å jobbe systematisk med dette.
- Rådgivning og veiledning til barnehagen i arbeidet med psykososiale forhold blant barna.
- Legge et grunnlag for oppfølging ved senere tilsyn.
I forkant av møtet får pedagogene litt de skal forberede seg på. Blant annet skal de se en film om mobbing i barnehagen, som nylig er publisert av Læringsmiljøsenteret. Link til filmen er her